Warning: Undefined array key "replace_iframe_tags" in /home/sectcl/public_html/radiopata/wp-content/plugins/advanced-iframe/advanced-iframe.php on line 1052
Reprezentarea negativă a populației rome în media (prin promovarea de stereotipuri negative și instigare la ură) conduce la generalizarea unei imagini negative a populației minoritare în rândul populației majoritare, promovând și sprijinind astfel rasismul și discriminarea în toate sectoarele pieței[1]. La nivel local, în presa mainstream, majoritatea știrilor care vorbesc despre evenimente din Pata Rât sunt negative, iar cititorii își formează o imagine distorsionată asupra realității din comunitate și, mai ales, asupra persoanelor care locuiesc aici.
Problema identificată:
Problema identificată în cadrul acestei campanii este reprezentarea incorectă și, preponderent, negativă a persoanelor rome în mass media locală și națională și efectele negative pe care aceasta le are asupra stimei de sine și a experiențelor zilnice ale oamenilor din Pata Rât.
În Pata Rât au loc, zilnic, multe evenimente, iar câteva ajung și în atenția presei însă, aici, sunt tratate cu multă superficialitate și se resimt un puternic bias din partea jurnaliștilor, mai ales a celor de la nivel local. Majoritatea știrilor în care sunt implicați romi, fie că vorbim despre locuitorii din Pata Rât, fie că vorbim de știri de la nivel național, îi portretizează pe aceștia ca fiind hoți, perturbatori ai liniștii publice, escroci ș.a.m.d. și se concentrează doar pe evenimente și întâmplări negative. Sunt incredibil de rare știrile în care romii sunt asociați cu o întâmplare pozitivă, iar asta nu e pentru că astfel de evenimente nu au loc – e din cauza lipsei de interes din partea presei locale și naționale, care preferă să îi portretizeze pe romi in mod negativ, perpetuând astfel stereotipuri și încurajând atitudini rasiste și discriminatorii din partea cititorilor.
Principalul efect al portretizării negative și incorecte în media este falsa imagine creată în mentalul colectiv asupra populației rome, care conduce la atitudini rasiste și încurajează și normalizează situațiile discriminatorii și injuriile aduse la adresa romilor. Acest efect este vizibil, în mod direct, prin comentariile pe care cititorii le lasă la știrile care îi au protagoniști pe romi. Lipsa informației corecte și complete, în știrile locale, a condus la dezinformare și a promovat și normalizat atitudini rasiste în rândul cititorilor, care continuă să lase comentarii instigatoare la violență, pline de ură la orice știre cu protagoniști noi care apare.
Comunitatea din Pata Rât solicită:
1. Ca presa să își respecte angajamentul de a reda realitatea așa cum este ea și de a nu mai exagera, în mod negativ, orice eveniment care îi are ca protagoniști pe romi.
2. Ca presa, fie locală fie națională, să își dedice la fel de mult timp pentru a acoperi evenimente fericite și pozitive ce au loc în cadrul comunităților de romi (sau care îi implică în mod direct), precum o fac atunci când ceva negativ se întâmplă în cadrul acestora.
Argumente cheie:
- Perpetuarea prejudecăților. Prin faptul că presa se concentrează numai pe evenimentele negative care îi au ca protagoniști pe romi, prejudecățile și atitudinile rasiste se înrădăcinează, și mai adânc, în mentalul colectiv. Odată cu perpetuarea prejudecăților, asistăm și la o normalizare a atitudinilor rasiste și discriminatorii în rândul cititorilor, în mintea cărora, romul devine antagonistul oricărei întâmplări la care ia parte. Aceste atitudini se reflectă în viața de zi cu zi a romilor, care se confruntă cu instanțe discriminatorii ce duc la marginalizare, izolare și, în unele cazuri, le pun viața în pericol.
- Reprezentare corectă. Reprezentarea corectă și autentică a minorităților este necesară nu doar pentru a construi o imagine reală a acestora în mentalul colectiv, dar și pentru ca nevoile cu adevărat importante pe care acestea le au să fie îndeplinite de către politicienii care le „vânează” voturile. Prezentarea problemelor și nevoilor grupurilor minoritare în mass-media duce la apariția acestora pe agenda politică a persoanelor aflate în poziții cheie, poziții de luare a deciziei și poate contribui semnificativ la rezolvarea problemelor reale cu care se confruntă.
- Informare. Unul dintre principalele roluri ale mass-mediei este de a informa cetățenii cu privire la evenimentele ce au loc la nivel local, regional, național sau internațional. Atunci când presa, în mod deliberat, alege să nu prezinte toate laturile unei probleme, toate părțile unui conflict sau a unui eveniment, în mentalul colectiv apar bias-uri puternice care, în cazul populației rome, se transformă în inegalitate de șanse, discriminare și rasism.
[1] Pasta, S. (2019). The media and the public perception of the Roma and the Sinti in Italy. Trauma and Memory, 7(1).
Material de Carla Sabău