Warning: Undefined array key "replace_iframe_tags" in /home/sectcl/public_html/radiopata/wp-content/plugins/advanced-iframe/advanced-iframe.php on line 1052
Mersul la cumpărături nu este mereu o plăcere, mai ales atunci când lipsa transportului public te împiedică să ajungi cu ușurință la un magazin și, mai ales, te obligă să te deplasezi pe distanțe de câțiva kilometri cu cele cumpărate în mână, peste căile ferate, printre câinii agresivi și pe un drum accidentat – toate acestea în timp ce te grăbești să ajungi acasă la copii sau în timp ce îi porți și pe ei după tine și te asiguri că sunt în siguranță. Totuși, odată ajuns la magazin, ar trebui să te poți bucura de câteva momente de liniște, în care te plimbi printre rafturi și alegi cele mai bune produse pentru familia ta. Însă, realitatea stă altfel pentru locuitorii din Pata Rât care, de fiecare dată când ajung într-un magazin, indiferent de mărimea sau natura acestuia.
Problema identificată:
Problema identificată în cadrul acestei campanii este atitudinea discriminatorie, rasistă și, uneori, agresivă pe care agenții de pază a centrelor comerciale din oraș o manifestă față de persoanele din Pata Rât. De la a fi, în mod constant, urmăriți prin toate colțurile magazinelor și până la cabinele de probă, la a fi interogați de fiecare dată când părăsesc un magazin, la a li se verifica poșetele, gențile sau chiar cărucioarele copiilor fără vreun motiv întemeiat sau vreo suspiciune de furt – toate acestea fac parte din experiența zilnică a oamenilor din Pata Rât atunci când merg undeva la cumpărături. Mereu se lovesc de o atitudine discriminantă, rasistă și înjositoare din partea angajaților firmelor de pază sau a centrelor comerciale în care se află.
Atitudinea agenților de pază este cauzată, în primul rând, de rasismul pe care l-au internalizat încă din copilărie, dar și de puterea aparentă pe care o au din postura de angajat al firmelor de pază, provocând un abuz în serviciu și abuz de putere în interacționările cu persoanele rome. Însă, de multe ori, această ostilitate pe care o au față de romi, vine de la superiorii lor – fie că e vorba de șefii de magazine sau șefii firmei de pază. Aceștia urmăresc atent, pe camere, fluxul clienților în magazin, iar atunci când observă că o persoană romă sau un grup de romi intră în incintă, trimit informația mai departe și îi obligă pe angajații lor să le urmărească fiecare mișcare și să se asigure că nu vor fura nimic.
Faptul că, din sutele sau chiar miile de persoane care intră zilnic într-un magazin doar romii sunt vizați ca posibili hoți, ne arată, încă o dată, cât de des întâlnim fenomene precum rasismul internalizat, discriminarea directă, lipsa de educație și încrederea nefondată în stereotipuri negative.
Comunitatea din Pata Rât solicită:
1. Ca centrele comerciale să ia măsuri serioase împotriva discriminării rasiale și ca instanțele de acest gen să nu mai aibă loc.
2. Ca angajații firmelor de pază să ia parte la training-uri pe tema discriminării pentru a putea fi instruiți în legătură cu gravitatea faptelor lor, efectul pe care îl au asupra celor discriminați și de abuzul în serviciu pe care îl comit.
Argumente cheie:
- Stimă de sine și rușine. Atitudinea cu care locuitorii din Pata Rât sunt tratați atunci când ajung într-un magazin, atât de angajații firmelor de pază cât și de angajații spațiului comercial respectiv, le afectează stima de sine și îi îndepărtează de societate, oferindu-le impresia că nu aparțin acesteia și că marginalizarea este cea mai bună soluție. Interacțiunile cu agenții de pază care îi acuză, nefondat, de furt le provoacă rușine – atât față de angajați, dar și față de restul oamenilor care se află în centrul comercial. Rușinea, precum lipsa stimei de sine, îi împinge pe locuitorii din Pata Rât înspre izolare, pentru că doar așa pot preveni, în viitor, situații de acest fel.
- Discriminare. Atitudinea rasistă și ostilă, controalele dese și nemotivate, acuzațiile de furt nefondate și aruncate gratuit – toate acestea sunt exemple pure de discriminare pe motive rasiale și etnice și nu ar trebui să fie acceptate și normalizate într-o societate. Aceste interacțiuni nu afectează doar stima de sine a locuitorilor din Pata Rât, dar conturează un portret fals al romului ce se întipărește în mentalul colectiv și întărește prejudecățile pe care societatea deja le are despre ei, normalizând atitudinile ostile, acuzațiile nefondate și agresivitatea față de romi.
Material de Carla Sabău