EDUCAȚIE INTEGRATĂ, NU SEGREGATĂ!


Warning: Undefined array key "replace_iframe_tags" in /home/sectcl/public_html/radiopata/wp-content/plugins/advanced-iframe/advanced-iframe.php on line 1052

Prima zi de școală este una grea pentru orice elev: un mediu necunoscut, colegi și profesori noi, depărtarea de casă și părinți. Însă pentru copiii din Pata Rât, toate aceste noutăți vin la pachet și cu discriminarea de care se lovesc, atât din partea noilor colegi, cât și din partea unor profesori sau învățători.

Problema identificată:

Problema identificată în cadrul acestei campanii este discriminarea întâlnită în școlile din Cluj-Napoca care afectează atât copiii din Pata Rât, cât și părinții acestora.

Pentru părinți, stresul începe înainte de prima zi de școală, încă din perioada de înscrieri școlare. Copiii din Pata Rât sunt repartizați, conform metodologiei de înscriere a copiilor în învățământ, la Școala Gimnazială „Traian Dârjan”. Însă, din cauza lipsei de locuri, mulți dintre ei sunt trimiși la Școala Profesională Specială Samus – o școală destinată elevilor cu deficiențe/dizabilități medii, severe, grave sau profunde, unde majoritatea copiilor din comunitate nu se încadrează și sunt astfel nevoiți să își petreacă anii de studiu într-un mediu nepotrivit cerințelor lor. Astfel, singura soluție rămâne școala „Traian Dârjan”, însă problemele legate de segregare și de discriminare atât din partea profesorilor, cât și din partea elevilor, îi lasă pe părinții din Pata Rât fără vreo opțiune viabilă și îi obligă să apeleze la vize de flotant care să le permită înscrierea în unități de învățământ din alte zone ale orașului.

Apelul la viza de flotant este costisitor și greu de realizat, iar multe familii care nu au resursele necesare sunt nevoite să își înscrie copiii tot la una dintre cele două școli menționate mai sus. Conform Metodologiei de Înscriere a Copiilor în Învățământul Primar pentru anul școlar 2021-2022, „Inspectoratele școlare pot decide reconfigurarea circumscripțiilor școlare până la data începerii înscrierilor […] în situații justificate, cum ar fi eliminarea segregării școlare, rezultată din segregarea pe criteriul mediului de rezidență”. Așadar, conform Ordinului de Ministru, Inspectoratul județean ar trebui să acționeze în cauză și să vină în ajutorul elevilor din Pata Rât și a părinților acestora, pentru a le asigura șanse egale și pentru a promova integrarea în mediul preuniversitar, nu segregarea.

Comunitatea din Pata Rât solicită:

  1. Reconfigurarea circumscripției școlare ce vizează zona Pata Rât pentru a oferi copiilor șansa de a învăța într-un cadru propice și potrivit nevoilor pe care le au și pentru a evita posibilitatea de segregare în școli.

2. Modificarea comportamentului elevilor, părinților și al profesorilor în vederea diminuării numărului de situații discriminatorii pe care copiii din Pata Rât le întâmpină la școală.

Cererile se îndreaptă către Inspectoratul Școlar Județean Cluj și către conducerea Școlii Gimnaziale „Traian Dârjan”.                                                                                           

Argumente cheie:

  • Dreptul la educație. Educația reprezintă un drept fundamental al omului, ce nu poate fi trecut cu vederea sau neglijat. Accesul la educație le este garantat copiilor din Pata Rât prin lege, însă opțiunile pe care aceștia le au atunci când se înscriu în învățământul primar sunt limitate și, de cele mai multe ori, nepotrivite pentru cerințele și nevoile lor.  Atunci când se înscriu la școală, copiii din Pata Rât au două opțiuni: fie se înscriu la o școală segregată, unde discriminările sunt la ordinea zilei, fie se înscriu la o școală specială destinată copiilor cu diferite grade de deficiențe/dizabilități, categorie în care nu se încadrează elevii din comunitate. Soluția la care părinții apelează este cea a vizei de flotant, temporară, care le permite înscrierea copiilor la școli din alte zone ale orașului. Aici, copiii din comunitate au parte de o educație adecvată, fără clase segregate și cu profesori care, de cele mai multe ori, nu fac discriminări pe bază rasială. Însă, aici, apar noi probleme, specifice zonei Pata Rât – accesul dificil la mijloacele de transport în comun, nevoia de a pleca de la ultima oră pentru a prinde ultimul autobus școlar care să îi ducă pe copii înapoi acasă și unii colegi de clasă, ai căror părinți îi îndeamnă să nu se joace și să nu își petreacă timpul cu colegii de etnie romă.
  • Discriminare în clasă. Copiii din Pata Rât se simt, de multe ori, nedreptățiți în fața profesorilor sau învățătorilor de la clasă. Aceștia consideră că sunt luați la rost mult mai des decât colegii lor neromi, că profesorii sunt mult mai duri cu ei și că, în unele cazuri, devin agresivi și folosesc violența fizică pentru a-i disciplina. Subiectul drumului accidentat și acoperit cu pământ din Pata Rât a fost atins într-o campanie anterioară, însă consecințele acestuia se resimt și printre elevii din comunitate care, în sezonul ploios, ajung mereu la școală cu ghetele pline de noroi. Atunci când afară plouă, este imposibil ca oricine care trece prin Pata Rât să rămână cu pantofii curați, având în vedere că noroiul e peste tot. În drumul lor spre școală, elevii sunt nevoiți să treacă zilnic prin noroiul care se adună și le rămâne pe pantofi sau, uneori, chiar pe îmbrăcăminte și care constituie un prilej de discriminare ce vine atât din partea profesorilor, cât și din partea colegilor de clasă. Aceștia râd de copiii din Pata Rât și de felul în care noroiul le acaparează îmbrăcămintea și încălțămintea, punându-i astfel într-o postură jenantă, umilitoare lucru care îi îndepărtează și mai tare de sentimentul de incluziune și apartenență.

Material de Carla Sabău

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.